Zo werkt Het Goed
Leren en werken in de praktijk
De coronacrisis raakt de economie hard. Dat wordt op dit moment al door heel veel mensen gevoeld. Dat is zeker het geval bij MBO studenten en werkzoekenden die merken dat de beschikbaarheid van stages en leerbanen onder druk is komen te staan.
Meer dan 21.000 MBO studenten zijn op dit moment nog op zoek naar een leerplaats!
Het Goed is een sociale onderneming met als missie: werk maken door hergebruik. Dagelijks bieden we honderden medewerkers de mogelijkheid om bij Het Goed op een laagdrempelige manier (werk)ervaring op te doen. Wij zijn een bedrijf met een heldere maatschappelijke doelstelling. Mensen opleiden en een kans geven om vakvaardigheden te leren vormt een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Daarmee vergroten we voor veel mensen de kans op duurzame toetreding tot de arbeidsmarkt. In onze winkels hebben wij altijd leerwerkplaatsen beschikbaar. Want we willen dat iedereen het goed maakt.
Naast leerwerkplaatsen bieden we in onze kringloopwarenhuizen ook stages en leerbanen aan studenten van alle leeftijden die geïnteresseerd zijn in leren en werken in de winkel, logistiek, horeca, schoonmaak en administratie. Door Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) zijn we gecertificeerd als leerbedrijf. En daar zijn we trots op!
Het Goed heeft haar eigen opleidingsmethodiek ontwikkeld in de vorm van instructiekaarten voor alle werkprocessen. Met behulp van deze instructiekaarten kunnen leerlingen van het MBO, VMBO, VSO en Praktijkonderwijs vakvaardigheden leren onder begeleiding van ervaren collega’s. Deze ‘Zo werkt Het Goed’- methodiek sluit uitstekend aan op bestaande mbo-leerlijnen, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk is om ook zonder startkwalificatie, via een BBL-leertraject bij Het Goed, een mbo-entreeopleiding te volgen.
We hebben de afgelopen jaren goede relaties opgebouwd met veel lokale mbo-instellingen en samen vele studenten aan een leerzame praktijkleerplaats kunnen helpen. In sommige gevallen verzorgen onze mbo-partners zelfs lessen op onze vestigingen. Zo geeft het Summa college bijvoorbeeld lessen op locatie bij Het Goed in Nuenen en doet Aventus dit al jarenlang op locatie bij Het Goed in Deventer. Wat we van al onze samenwerkingen met onderwijspartners leren, is dat we samen een veel betere leerervaring kunnen bieden door de aansluiting tussen school en praktijkleerplaats zo klein mogelijk te maken.
Gilliano vertelt ...
Gilliano de Kok is zo’n student die via het Regio college in Zaandam de opleiding tot verkoper (mbo-detailhandel niveau 2) heeft gevolgd. Voor zijn beroepspraktijkvorming vond hij een BBL-leerwerkplek bij Het Goed in Zaandam voor 24 uur per week en één dag in de week zat hij op school. Inmiddels is Gilliano met goede resultaten geslaagd. En omdat hij zich tijdens zijn studie al snel onmisbaar heeft weten te maken binnen het team in Zaandam kreeg hij per 1 augustus een contract aangeboden als Algemeen medewerker allround. Dat was nog eens Goed nieuws! Maar Gilliano heeft zijn baan dubbel en dwars verdient, hij heeft serieus werk gemaakt van zijn eigen ontwikkeling en bij Het Goed in Zaandam zijn ze superblij met hem.
Gilliano, hoe kwam je eigenlijk aan je leerwerkplaats bij Het Goed?
Ik vond het best moeilijk om zelf op bedrijven af te stappen en een leerplaats te vinden, maar een speciale mentor op mijn school hielp me bij het zoeken. Dat was wel heel fijn. Hij noemde Het Goed als mogelijke leerplaats. Maar ik kende Het Goed eigenlijk helemaal niet.
Leek je dat wel leuk, werken bij een kringloopbedrijf? Of was je misschien niet meteen enthousiast?
Nou, ik ben niet iemand die snel vooroordelen heeft, ik wil het graag eerst zelf zien. Dus ik ben gaan kijken. En het was heel anders dan ik had gedacht, alles was heel netjes gepresenteerd, op kleur en thema.
Ik had daarna samen met mijn mentor een sollicitatiegesprek en dat voelde meteen heel goed. Filiaalleider Kim en ik hadden een klik tijdens het gesprek. Je draagt als werknemer én als klant een steentje bij aan een beter milieu en dat voelt goed, daar wilde ik wel graag bij horen. Ik vond het een hele mooie kans om er vol voor te gaan. En toen ik aan de slag ging voelde ik me al heel snel thuis. We zijn bij Het Goed in Zaandam echt één team, werken goed samen en zijn er voor elkaar.
Ik vond het een hele mooie kans om er vol voor te gaan.
Hoe was Het Goed voor jou als leerwerkplaats?
Het is hier echt nooit hetzelfde, iedere dag is anders! Het is altijd weer een verrassing wat we aan spullen ontvangen en ook klanten zijn steeds weer anders. Ik heb hier echt heel veel geleerd. Niet alleen over detailhandel, maar ook over duurzaamheid, recyclen en spullen een tweede leven geven. Daardoor ben ik me ook zelf meer bewust geworden van mijn impact op het milieu. Bij Het Goed is dat vanzelfsprekend. We maken klanten blij met spullen die door andere klanten worden ingeleverd. En, we zijn er echt voor iedereen… jong en oud, mensen met een kleine portemonnee en mensen die bij ons kopen omdat het niet nieuw hoeft te zijn. Veel klanten zijn ook echt in duurzaamheid geïnteresseerd en ik leg ze graag uit hoe Het Goed een positieve bijdrage levert aan een betere wereld. Daarom vind ik dat mijn leerwerkplaats juist meerwaarde heeft ten opzichte van een “gewone” winkel. En wat ik vooral ook heel mooi vind is dat iedereen een kans krijgt bij Het Goed. Zoveel verschillende mensen die bij een ander bedrijf misschien niet zo snel aan de slag zouden komen. Iedereen werkt samen bij Het Goed.
Wat vond je van de begeleiding die je kreeg bij Het Goed?
Die was echt heel fijn. Iedere maand had ik een kort overleg met mijn stagebegeleider van school én de praktijkopleider bij Het Goed. Ik werd goed begeleid door school, maar ook mijn praktijkopleider bij Het Goed maakte altijd tijd voor me als dat nodig was. Er was voldoende ruimte en tijd om mijn huiswerk en opdrachten te maken en te oefenen. Ik mocht bijvoorbeeld al snel winkelpresentaties op verschillende afdelingen maken en kassa draaien. Dat laatste vind ik vooral heel leuk. Als ik klanten help bij de kassa voel ik me helemaal op mijn plek. De laatste meter van de klant is zo belangrijk. Als je daar de klant goed helpt dan gaan ze altijd met een heel goed gevoel de winkel uit. Inmiddels ben ik door mijn filiaalleider verantwoordelijk gemaakt voor de kassa en help ik daar ook met het inwerken van nieuwe collega’s.
De laatste meter van de klant is zo belangrijk.
En waar word je nou zelf echt blij van?
Als ik een klant goed heb kunnen helpen en de klant laat me merken dat dat gewaardeerd wordt. Dat is echt fijn! En het is natuurlijk ook altijd heel leuk om te horen dat de winkel er goed uit ziet. Als de klant tevreden is ben ik blij.
Fijn dat je bij Het Goed kan blijven, wat wordt nu je volgende stap?
Nou, ik ben 20 dus ik heb nog best veel plannen. Ik wil in ieder geval de komende jaren verder blijven leren bij Het Goed en doorgaan met de opleiding detailhandel niveau 3 en daarna 4. Ik ben nog lang niet uitgeleerd. En tijdens het werken bij Het Goed kan ik dan leren om nieuwe collega’s te begeleiden en in te werken. Ik doe dat nu al bij de kassa en vind het leuk om te leren leidinggeven. Het is mooi als je vanuit je eigen ervaring ook anderen kunt gaan helpen door ze daarin te begeleiden. Dat wil ik best meer gaan doen.
En later wil ik misschien wel een eigen bedrijf gaan starten. Maar eerst ga ik ervoor zorgen dat ik goede diploma’s op zak heb.
Zoek jij nog een leuke leerwerkplaats?
Het afgelopen jaar hebben we 23 MBO leerlingen op één van onze vestigingen voor de duur van hun opleiding aan een mooie BBL leerwerkplaats geholpen. We hebben 17 VMBO, VSO & Pro leerlingen mogen begeleiden bij het opdoen van praktijkervaring en aan 31 leerlingen van het MBO een BOL stage geboden.
Ook voor jou hebben we een leuke leerplaats. Kijk hier voor meer informatie over stageplekken bij Het Goed. Je bent van harte welkom! Check de mogelijkheden op stagemarkt.nl of onze eigen website hetgoed.nl