Een kijkje achter de schermen bij Het Goed

Onze mensen doen dagelijks hun best om het mogelijk te maken dat klanten, ondanks alle corona restricties, toch onze winkels kunnen bezoeken en spullen kunnen inleveren. Een stukje verslaglegging van de zaken die we moesten aanpakken en processen die we anders moesten inrichten. Een kijkje in onze keuken, aangevuld met een mooie ervaring van onze filiaalleider Sonja in Sittard.

Al direct vanaf het begin van de corona-beperkende maatregelen, heeft Het Goed met al haar winkels maatregelen getroffen om klanten toch te kunnen blijven ontvangen. We vinden het belangrijk om juist nu een plek te zijn waar mensen die minder te besteden hebben, hun spullen kunnen blijven kopen. Daarbij zijn heel veel mensen aan het opruimen. Daar zitten goede spullen tussen om te kunnen hergebruiken en daarmee te redden van de afvalstroom. Goede redenen om alles in het werk te stellen de winkels open te houden. En onze medewerkers blijven uiteraard bezig om de winkel inspirerend te houden zoals jullie van ons gewend zijn.

Om aan alle deze RIVM restricties te voldoen krijgen medewerkers instructies om bestaande en bekende processen aan te passen. Dit is niet voor iedereen gemakkelijk, maar we doen het samen! En 1,5 meter afstand bewaren, dat is best ingewikkeld. Niet alleen voor de medewerkers zelf, maar ook om dit aan klanten uit te leggen. De flexibiliteit en de inzet die onze mensen hierin dagelijks laten zien is echt fantastisch.

Wij staan voor je klaar!

Dagelijks staan de auto’s in een rij van mensen die ons hun spullen gunnen. Fantastisch toch! Het is alleen nog een hele klus om de wachtrij niet te lang te laten worden. Heel Nederland ruimt op 😉 De kast die als eerste wordt opgeruimd is de kledingkast. In tegenstelling tot alle berichtgevingen dat iedereen de kleding moet bewaren om later te brengen, willen wij juist wel graag jullie kleding ontvangen. Deze kleding is voor ons erg waardevol en hiermee kunnen we zorgen dat onze winkel fris en eigentijds blijft met ‘nieuwe’ kledingartikelen.

Klanten zijn gewend dat we even helpen bij het uitladen van een auto. Maar die behulpzaamheid, dat mag nu even niet. En dat vinden we best lastig. Het voelt zo anders. Klanten moeten het zelf uit de auto tillen en neerzetten op een kar.

Ook aan de veiligheid van onze mensen op de servicebussen is gedacht. De bussen zijn voorzien van een extra scherm tussen de chauffeur en de bijrijder, zodat afstand ook hier wordt bewaakt. En het ophalen van spullen kan alleen als de klant de spullen buiten de voordeur klaar zet. Al die extra veiligheidsmaatregelen dat is ook voor onze mensen even wennen.

Filiaalleider Sonja uit Sittard vertelt:

“Ondanks alle maatregelen hebben wij van begin af aan geprobeerd om ons werk te blijven doen. Voor de mensen die bij ons werken is het van belang dat zij regelmaat blijven houden in hun dagelijks functioneren. Door hier iedere dag even bij stil te staan en uitleg te geven aan ieder die dat nu zo hard nodig heeft ontstaat er een bijzonder hecht team. Het saamhorigheidsgevoel is groot. We doen dit samen! Iedere dag houden we de vrolijkheid en de humor erin. Dit is juist in deze tijd zo belangrijk.”

Iedere dag houden we de vrolijkheid en de humor erin. Dit is juist in deze tijd zo belangrijk.

En op de winkelvloer

Sonja over haar winkel:

“Wij vinden het belangrijk dat de uitstraling van de winkel, ondanks de onzekere tijd, fris en mooi blijft.
We hebben de voorjaarspullen dan ook volop gepresenteerd en doen dagelijks ons best om alle spullen die wij van onze gunners krijgen een mooi plekje te geven in de winkel.

Welk schap moet het meest worden aangevuld de afgelopen weken?
“We hebben de boekenafdeling, tuinmeubels, woonaccessoires en knutselspullen het meest aangevuld. Je merkt dat mensen op zoek zijn naar invulling van de tijd.”

En de onderling afstand?
“Over het algemeen nemen mensen wel gepaste afstand. Als er toch iemand is die het niet helemaal begrijpt, leggen wij het uit. Zodat we toch met ons allen kunnen zorgen voor een veilige omgeving. ”

Welke vraag krijg je het vaakst gesteld?
“De meest gestelde vraag is: ‘Waarom moet ik een mandje pakken tijdens het winkelen?’.
Als wij dan uitleggen dat dit voor de klantentelling is en wij niet meer klanten mogen toelaten in de winkel dan dat wij mandjes ter beschikking hebben, wordt er begripvol gereageerd. Dat is fijn.”

Deze tijd vraagt van onze mensen veel extra inzet en het is goed te zien hoe we samen deze uitdaging aangaan. Het leek ons leuk jou deelgenoot van te maken van onze trots door het delen van dit goede verhaal.

Samen maken we Het Goed

Dit verhaal kon tot stand komen dankzij medewerking van de collega’s van onze winkels in Deventer en Sittard.