Samen hebben we Het Goed gemaakt

Jaarverslag 2019

Trots zijn we op de mooie resultaten die we in 2019 hebben behaald met onze 25 kringloopwarenhuizen. Resultaten die ik graag met jullie deel.

Het Goed op de kaart
In juni en augustus 2019 mochten we twee nieuwe winkels openen; een bestaande winkel is verhuisd naar een nieuw pand in Sittard en een totaal nieuwe winkel in Nuenen. Twee prachtige winkels die ook direct al mooie resultaten boekten. Bekijk de links voor meer informatie over de feestelijke openingen in Sittard en in Nuenen.

Wat hebben we samen bereikt?
Samen hebben we door her te gebruiken weer meer producten gered van de afvalberg. Dat is goed nieuws. We hebben in 2019 bijna 30 miljoen ton spullen ingezameld, waarvan we 85,5% konden hergebruiken en verkopen via onze 25 winkels. De meeste spullen kwamen via onze achterdeur, maar we hebben ook ruim 60.000 ritten gereden om spullen op te halen. Onze Klant Contact Centra hadden het ongelofelijk druk. Ze kregen bijna 175.000 telefoontjes van klanten.

Naast brengende klanten mochten we afgelopen jaar ook 2,3 miljoen klanten verwelkomen in onze winkels. Ze kochten samen 7,9 miljoen producten. Resultaten waar we welgemeend trots op zijn.

Mens en ontwikkeling
In mei hebben we samen met 23 lokale partners een succesvolle eerste editie van Ontmoet bij Het Goed neergezet voor mensen die nog thuis zitten. Bij 12 van de 25 vestigingen waren de deuren geopend voor iedereen die kennis wilde maken met Het Goed en deelnemende partijen op een laagdrempelige manier. De herhaling van dit evenement in 2020 komt dit jaar helaas door de corona beperkingen te vervallen.

Samen met 1.345 medewerkers maken we Het Goed. 608 medewerkers zijn bij ons werkzaam via een participatiebaan. Trajecten voor 6 weken, 3 of 6 maanden en soms langer maar altijd met als doel een doorstart te maken naar een betaalde baan elders. Mooi voorbeeld is Sylvia uit Venlo. Ze komt via de gemeente, doet werkervaring en werkritme op en kan zo doorstromen naar een andere betaalde baan.

Er is binnen Het Goed ruime aandacht voor haar mensen en hun ontwikkeling. We hebben in 2019 een eigen opleidingsmethodiek ontwikkeld die aansluit binnen het MBO. Daarnaast hebben 85 leidinggevenden binnen Het Goed een Leiderschapstraining gevolgd. Een unieke ervaring waarbij alle niveaus van leidinggeven met elkaar dezelfde problematieken hebben aangepakt

Milieu
In 2018 zijn we gestart met onze eerste editie van Green Friday. In 2019 hebben wij deze, met groot succes, herhaald. Hiermee hebben we extra aandacht gevraagd voor onze groene boodschap. Waarom nieuw kopen als er zoveel kringloopgelukjes zijn? Bekijk welke landelijke en regionale media geïnteresseerd was in onze groene boodschap.

Niet alleen de pers, maar ook Bekende Nederlanders hebben Green Friday in 2019 groot gemaakt. BN’ers, waaronder Margot Ribberink, Marianne Minnesma, Sander Boschker, Lucille Werner, Guido Spek en Mei li Vos namen een winkelmandje vol ‘Goeds’ in ontvangst en gaven de spullen en de groene boodschap door aan een goed doel naar keuze.

Kortom; mooie resultaten om toch even bij stil te staan. Uiteraard hebben we dit allemaal niet kunnen bereiken zonder de samenwerkingen met al onze partners.

Ter afsluiting
Ondanks deze onzekere tijden voor iedereen hopen wij het vaste baken te zijn voor klanten die op zoek zijn bijzondere en unieke spullen voor een mooie prijs. Bovendien de plek te zijn voor al die mensen waarbij het belangrijk is om die aansluiting met de maatschappij te behouden, juist nu! We kunnen niet in de toekomst kijken, maar met de inzet en prestaties van onze winkels op dit moment kijken we voorzichtig positief naar de toekomst.

Samen maakten we Het Goed

Willem van Rijn

Klik hier voor de vergrote versie