Interview | Het Goed-directeur Willem van Rijn kijkt om en vooruit

‘We zijn pas net begonnen’ 

 

Van de 30 jaar die Het Goed nu bestaat heeft Willem van Rijn er 25 als directeur meegemaakt. Goede reden om met hem even stil te staan bij ons jubileum. “We leven in bijzondere tijden.”  

 

 

Hoe kijk je terug op 30 jaar Het Goed? 

“De tijd is omgevlogen. Ik weet nog heel goed dat ik hier begon. Dat was een soort thuiskomen, omdat ik hier zowel mijn professionaliteit als mijn idealisme in kwijt kon. Het Goed is al die jaren een koploper geweest en dat zijn we nog altijd. We leven in bijzondere tijden. Waarom? Zelfs de koning heeft het er in de laatste troonrede over dat onze huidige manier van leven op grenzen stuit. Dan begint dus ook in Den Haag het besef door te dringen dat we onze samenleving anders moeten gaan inrichten. Daar was Het Goed 30 jaar geleden al mee bezig en nu is dat actueler en relevanter dan ooit. Ik heb het gevoel dat we pas net zijn begonnen. Zoals hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans zegt: we leven niet zozeer in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperken. Dat geeft onrust, maar dat is nodig om een transitie te kunnen maken.” 

 

Voor alle duidelijkheid, wat is dan precies de verandering waar Het Goed voor staat? 

“Die is tweeledig. Om te beginnen dat tweedehands eerste keus wordt. Dat je pas nieuw koopt als je het niet tweedehands kunt vinden. Daar is nog een flinke weg te gaan. We kopen ons nog steeds suf. Spullen moeten veel langer meegaan. En de andere verandering is dat de samenleving echt een inclusieve samenleving moet worden, met een inclusieve arbeidsmarkt. Er is nog steeds een heel grote groep mensen met onbenutte talenten, zelfs in deze tijden van historische krapte op de arbeidsmarkt. We moeten veel meer kijken naar wat mensen wél kunnen als ze niet direct in de mal van een bedrijf passen.”    

 

Wat is de impact die Het Goed in 30 jaar op Nederland heeft gehad? 

“Laat ik wat concrete resultaten noemen. In de afgelopen 30 jaar hebben we ongeveer 16 duizend mensen op weg geholpen naar werk. En zo maatschappelijk weer laten meedoen. Hun talenten en kwaliteiten laten ontdekken. Stappen laten zetten. Die hebben zo daadwerkelijk hun plek op de arbeidsmarkt gevonden. Andere impact is hoe enorm veel spullen we van de afvalberg hebben afgehouden: ongeveer 450 miljoen kilo aan herbruikbaar goed. Dat zijn meer dan 100 miljoen artikelen die we een tweede leven hebben gegeven. Hón-dérd miljoen! Wij zijn Nederlands grootste offline verkoper van tweedehands kleding. En we werken samen met grote retailers, zoals Ikea, Intratuin en Zeeman. Zo geven we de circulaire economie concreet handen en voeten. Dat gaat niet vanzelf. Maar de beweging naar tweedehands is onmiskenbaar. De verwachting is dat in 2030 één op de vijf kledingstukken tweedehands zal zijn. Kijk naar Vinted, Zalando pre-owned, Whoppah, die groeien alleen maar. Daar zijn wij blij mee, want wij kunnen en willen dit niet alleen doen. Een circulaire economie betekent het sluiten van ketens, en dus samenwerking met andere partijen.”  

 

Ons jubileummotto is ‘30 jaar kringloopgeluk’. Wat betekent dit voor jou? 

“Dat ik nog steeds ontroerd raak door de verhalen van mensen die bij ons meedoen. We denken vaak dat werken en meedoen zo vanzelfsprekend is, maar dat is het helemaal niet. Hoe mensen op hun plek komen bij Het Goed, zichzelf ontwikkelen, dat is wel iets waar ik nog regelmatig door geraakt word. En het andere kringloopgeluk zit ’m natuurlijk in het kunnen vinden van spullen, dat je tegen iets bijzonders kunt aanlopen. Ik loop nog veel rond op de winkel- en werkvloer om dit te blijven voelen. Ben echt trots op wat ik zie en hoe het gaat. Iedere dag geven we tienduizenden artikelen een tweede leven, op dit moment gaat er iedere seconde ergens bij Het Goed een artikel langs de kassa. Iedere seconde! Dat is te gek!” 

  

Als je één hoogtepunt mag noemen uit 30 jaar Het Goed, wat zou dat zijn? 

“Dat vind ik wel lastig. Er zijn gewoon vele hoogtepunten, van mensen die bij ons doorgroeien, die een andere baan vinden. Hoogtepunten zitten voor mij vaak in de kleine verhalen. Maar als ik toch enkele hoogtepunten mag noemen die me zo te binnen schieten: dat we weer open mochten na drie maanden lockdown tijdens corona, dat was er wel eentje die heel erg emotioneerde. De blijdschap van de medewerkers om gezamenlijk weer klanten te helpen, was, na maanden van onzekerheid, zeer indrukwekkend. Een ander hoogtepunt is de samenwerking met Zeeman. Dat zij als retailer naast hun nieuwe assortiment nu ook als pilot onze tweedehands kleding verkopen in een aantal vestigingen, betekent dat de markt echt aan het veranderen is.” 

 

Waar wil Het Goed naartoe in de komende 10 jaar? Waar wil je staan in 2032?  

“We willen voor de hele samenleving bijdragen aan het versnellen van de transitie naar circulariteit. Dat tweedehands eerste keus wordt. Als je een andere broek, vaas of stoel zoekt, ga je eerst even bij Het Goed langs, waar altijd iets te ontdekken valt. En dan kunnen we ook veel meer mensen aan het werk helpen en onze samenleving duurzamer inrichten. Dat naast circulariteit ook inclusiviteit de norm wordt. Dat die één miljoen mensen aan onbenut arbeidspotentieel ook hun plek vinden op de arbeidsmarkt. Dat zal niet makkelijk te realiseren zijn, maar door te inspireren en onze kennis te delen hopen we te laten zien dat het kan. Als Het Goed hebben wij zeker niet alle antwoorden, maar wij laten wel zien dat het anders kan. Wij zijn een deel van de oplossing.”   

 

We vieren dit jubileum De week van 1992. Waar denk jij – los van de start van Het Goed – als eerste aan als je aan 1992 denkt?  

“Het was het jaar van mijn afstuderen. Kwam van de universiteit af, ging eerst een paar maanden reizen en daarna mijn vervangende dienstplicht doen bij een ontwikkelingsorganisatie. Mijn jaar van worden wie je bent, een soort wakker worden. Voor mij hoorde daar de muziek van Nirvana bij, die net daarvoor waren doorgebroken met het Smells like Teen spirit, nog steeds een fantastisch nummer. Erg leuk dat je zowel de CD, met die blauwe cover met die baby in het zwembad,  als de CD-spelers uit die tijd af en toe bij ons in de winkels terug vindt. ” 

   

Wil jij altijd als eerste op de hoogte blijven?
Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief.