Heb jij spullen die je niet meer nodig hebt? Wij zijn er blij mee.

Maak een ophaalafspraak

Heidi: deze combinatie in één baan, dat is een geschenk!

Op 1 november bestaat Het Goed in Emmen 25 jaar. Een prachtige mijlpaal voor de winkel die nog steeds op dezelfde locatie gevestigd is. Een mooi moment om te spreken met de dame die vanaf de opening in 1995 betrokken was. Iemand met ongelofelijk veel energie, geliefd en geprezen door medewerkers, iemand met het hart op de juiste plaats. Als Regio Bedrijfsleider zet ze zich nog steeds met hart en ziel in voor Het Goed voor maar liefst 6 winkels. Een dame met een goed verhaal, haar naam is Heidi Pronk.

Als we het interview starten, schiet Heidi direct uit te startblokken, want ze heeft veel te vertellen. We beginnen bij het begin.

Heidi vertelt:
“Ik was niet helemaal vanaf het begin betrokken. In die tijd werkte ik bij een andere winkel maar een kennis van mij vertelde dat ze was aangenomen bij Het Goed. Altijd was ik al gek op tweedehands, het is me met de paplepel ingegeven, dus ik was stik jaloers. Ik zei tegen haar: “Ongelofelijk dat jij die baan hebt. Leuk voor jou, maar dat is mijn baan, dat is precies wat ik wil, die baan is op mijn lijf geschreven. Met mooie tweedehands spullen en met mensen. Een stukje commercieel, maar ook creatief en vooral ook een sociaal stuk, helemaal mijn ding. Allemaal in één baan. Hoe kan het dat ik die vacature helemaal heb gemist!”

Leuk voor jou, maar dat is mijn baan, dat is precies wat ik wil.

Binnen een maand, ergens eind september, kwam ze weer bij me langs. Ze zei; “Vanmiddag heb jij een sollicitatiegesprek, het was toch niet de juiste baan voor mij”. Verrast, blij maar totaal onvoorbereid en heel zenuwachtig ging ik er heen. Een groep van 4 mannen waarvoor ik mijn verhaal moest doen. Ik vertelde hoe enthousiast ik was, ik gaf aan hoe ik het in de winkel zag, en dat ik ook het werken met mensen echt geweldig vond.

’s Avonds werd ik gebeld door toenmalig directeur van Het Goed Joep van Gorp. Hij zei: “gefeliciteerd, je bent aangenomen als assistent-bedrijfsleider”. Nou, ik was echt superblij. Iedereen was met stomheid geslagen. Een nieuwe baan, binnen 1 dag, terwijl ik niet eens had gezocht. Ja, zo kon dat nog in die tijd. Op de dag van de opening, donderdag 1 november 1995, kon ik aan de slag in mijn nieuwe baan in een nieuwe winkel. Dat voelde dus wel redelijk aan het begin. De verbouwing niet meegemaakt, niet ingewerkt, gewoon in het diepe gegooid. ”

En nooit spijt van gehad?
“Nee nooit.”

Was Emmen de derde winkel destijds?
“Ja, wij waren inderdaad de derde winkel van Het Goed. Eerst Deventer, toen Enschede en daarna Emmen.”

Heeft de winkel altijd aan de Kapitein Grantstraat gezeten?
“De plek is inderdaad in 25 jaar niet gewijzigd, maar vanaf 1995 tot 2000 was de winkel een stuk kleiner. Na 5 jaar groeiden we daar behoorlijk uit. In 2000 ging de Boerenbont weg, en dus kregen we de kans om uit te breiden.
Wat eigenlijk wel bijzonder en wat ook toen niet gebruikelijk was, was dat voor de verbouwing in 2000, ikzelf de hele winkel heb ingetekend. Toen was er nog geen autocad. Dus met ruitjespapier: 1 blok = 1 meter ging ik aan de slag. Een ‘hell of a job’ kan ik je zeggen, maar fantastisch en eervol om te mogen doen. Ik deed het naast mijn werk en stak er heel veel vrije tijd in. Het is echt wel mijn trots. De tekening heb ik nog altijd bewaard.

In 2018 hebben we de winkel nogmaals rigoureus verbouwd om de winkel aan te passen aan de normen van nu. De winkel zit op een perfecte plek, voldoende parkeerplekken met inmiddels een mooi aangepaste parkeerplaats en goede mogelijkheden voor het brengen van spullen. Dus vandaar nog geen reden gehad om te veranderen van locatie.”

Heeft dat gewerkt, die verbouwing?
“Jazeker, na een moeilijke tijd gingen vanaf dat moment de omzetten weer omhoog. Een frisse en eigentijdse winkel, de verbeteringen qua verlichting en het anders inrichten van de winkel heeft gewerkt.”

Jullie hebben ook een textielsorteercentrum in Emmen?
“Ja, we hebben vanaf dag 1 in Emmen textiel gesorteerd. Niet alleen vanwege werkwerkgelegenheid maar vooral ook omdat kleding een belangrijk onderdeel is van ons winkelaanbod. De kneepjes van het vak textiel sorteren heb ik geleerd in het textielsorteercentrum destijds in Emmeloord. Vanaf 2006 zijn we uitgebreid met winkels in Drenthe, een samenwerkingsverband met Alescon, en zijn we kleding gaan sorteren voor de hele regio. En dat doen we nog steeds; het logistieke deel, de belevering en sortering van alle kleding. Daar horen ook schoenen, tassen en woningtextiel bij.”

Klopt het dat jullie in Emmen ook grofvuil ophaalden in het begin?
“Inderdaad. We hadden een callcenter in de winkel en die telefoon stond op maandag, dinsdag en woensdag, 3 dagen lang, echt roodgloeiend.

Op woensdag hadden we pas tijd om te vragen aan collega’s, hoe was je weekend eigenlijk, zo druk was het.

Dat was ook echt een bijzondere tijd. In 2000 is de grofvuil inzameling teruggegaan naar de gemeente.”

Maar wat maakt die begintijd dan zo bijzonder?
“Wat het speciaal maakt is dat het voelt als dat je vanaf het begin betrokken bent geweest bij alle processen binnen onze organisatie. Van een Enschede winkel die ik nog ken van voor de vuurwerkramp in 2000. Een prachtig pand in de wijk Roombeek werd onbewoonbaar verklaard. Toen zijn de werknemers van textiel sorteer in Enschede tijdelijk in Emmen aan de slag gegaan. En nog iets, er waren bv. nog amper computers, we deden alles met de fax. De ontwikkelingen gaan razendsnel. En kijk hoe we veel groter we zijn geworden. Van een derde winkel in Emmen, naar 27 anno 2020. Dus als je het hebt over bijzonder, dan maakt het toch wel heel speciaal, dat ik dat allemaal mag meemaken.

Hoe verging het jou verder binnen Het Goed?
“Ik was eerst assistent-bedrijfsleider. In de loop van de jaren heb ik ook in het land als product specialist projecten gedaan. Dat vond ik fantastisch om te doen. Ik werkte voor de regio Eindhoven, maar ook voor Hengelo en Enschede. Hengelo was een nieuwe vestiging die ik heb helpen verbouwen, en waarbij ik nauw betrokken was bij de verdere opzet. En nu ik Regio Bedrijfsleider ben, zit Hengelo weer in mijn werkgebied en kom ik nog mensen tegen vanuit die tijd. Heel bijzonder.”

Je bent dus doorgegroeid naar Regio Bedrijfsleider. Wanneer was dat?
“Dat is geweest ergens eind 2010. Er gingen toen 2 bedrijfsleiders in regio Noord snel achter elkaar weg en toen werd mij gevraagd of ik het wilde doen. Ik vond dat best moeilijk, want wat ik deed vond ik geweldig, maar deze uitdaging vond ik ook geweldig. Toch had ik zoiets van dit ga ik gewoon doen! Heel spannend, maar ik heb er helemaal geen spijt van. Het is nog steeds een enorme uitdaging.”

Maar toen je tegen die kennis zei ‘Dat is mijn baan’, wat sprak je toen het meest aan, was dat hergebruik of de sociale kant van werken bij een kringlooporganisatie. Of was het juist die combinatie?
“Ja die combinatie, die sprak me aan. Ik werkte natuurlijk al in de detailhandel omdat ik die commercie leuk vond, en ik liep van jongs af aan rommelmarkten af, dat vond ik helemaal geweldig. Ik ben wel redelijk gevoelig voor wat hot is op welk moment en hoe je dat goed presenteert. Daarnaast ben ik heel begaan met mensen en vind ik het geweldig om met ze te mogen werken. Samen de diepte in te gaan om te zien hoe je het beste uit iemand kunt halen. En hoe mooi is het dan om die commercie, die creativiteit en het menselijke aspect in één baan te vinden, dat is een geschenk.”

Is er wel eens een dag hetzelfde?
‘Nee nooit, elke dag is anders. Het is dus NOOIT saai. Je leert keuzes maken in wat je in welke volgorde doet, ik hou ervan. Maar ook mij lukt het niet altijd, dan ben ook ik gewoon ’s avonds heel erg moe.”

Als je je dierbaarste herinnering zou moeten omschrijven, wat is die dan?
“Zoveel mooie herinneringen aan fijne mensen die ik heb leren kennen. Je ziet mensen komen, je ziet ze groeien, ze gaan weer verder. De emotie bij het vertrek, de lach en de traan. Dat ze weggaan is fantastisch maar het raakt me ook. Mensen zijn me dierbaar.”

Mensen zijn me dierbaar.

Dat was toch precies waar je 25 jaar geleden naar op zoek was?
“Ja, dat klopt helemaal. Dat menselijke aspect, dat is het.”

Komt er nog iets anders boven borrelen?
Wat ook nog grappig is, is dat vroeger op dinsdag altijd de drukste dag was in de winkel. Bij de klant leefde de gedachte dat op maandag alles geprijsd werd en dat het dan op dinsdag in de winkel kwam. Maar bij ons vullen we elke dag onze winkels. Toch heeft het wel even geduurd voordat mensen dat door hadden.

En dan de rondleidingen. In die beginjaren wilde ook iedereen altijd achter de schermen kijken, want daar lag het ‘goud’. Bij een open dag was het echt gekkenhuis, met drommen tegelijk naar achteren rennen. We werden dan gewoon bijna belaagd door mensen. Bij een rondleiding moesten we mensen remmen, omdat ze dachten dat alles te koop was. In de loop van de tijd is alles meer gewoon geworden, gelukkig maar. Toen ze eenmaal wisten dat veel direct de winkels in komt, toen ging dat beter.”

Het Noorden heeft veel kringloopgelukjes, hoe kan dat, wat is volgens jou de reden?
“Nou, dat is een mooi compliment. Ik weet het niet, het is ook misschien wat jij mooi vindt, haha.”

Hoe zie jij je toekomst bij Het Goed
“Ik vind Het Goed echt een fantastisch bedrijf en ik ben nog lang niet klaar. En hierbij hoort wat mij betreft een GROTE BEDANKT aan alle collega’s voor hun tomeloze inzet en support….  😊! Zonder jullie was dit nooit gelukt!”

Dank je wel Heidi voor dit mooie gesprek.

Bedankt!

Het Goed kringloopwarenhuis in Emmen bestaat dus 25 jaar. Daar zijn we supertrots op. Een feest zit er nu alleen even niet in. Een grote dankjewel kan gelukkig wel. Vandaar, beste kopende en gunnende klanten van Het Goed, bedankt voor jullie bijdrage aan onze missie ‘werk maken door hergebruik’.

En wil je de winkel bezoeken, kijk dan hier voor het adres en de openingstijden. Graag tot ziens.