Heb jij spullen die je niet meer nodig hebt? Wij zijn er blij mee.

Maak een ophaalafspraak

Arthur Izeboud: “Ik vind dit echt een prachtige uitdaging”.

In Rotterdam Prins Alexander bevindt zich de fietswerkplaats van Het Goed. Op 1 september is de fietswerkplaats van Piekfijn officieel overgegaan in handen van Het Goed. De mensen die er op dat moment werkten zijn gedeeltelijk overgenomen door Het Goed.

In de fietswerkplaats worden weesfietsen opgeknapt om daarna verkocht en fietsen die verkeerd geparkeerd hebben gestaan, om daarna verkocht te worden in de winkels van Het Goed in Rotterdam. Deze fietsen zonder bekende eigenaar worden door de gemeente opgehaald en verzameld in de stad. Ze staan daar wekenlang ergens ongebruikt. Eerdere waarschuwingen hebben niet geholpen en dus wordt de fiets meegenomen. De mogelijke eigenaar krijgt dan nog ruim 3 maanden de gelegenheid de fiets bij Het Fietspunt van de gemeente Rotterdam op te halen. Wordt de fiets niet opgehaald, en dat is vaak het geval, dan wordt deze fiets later opgeknapt voor de verkoop. Duidelijke afspraken die de gemeente met Het Goed heeft gemaakt.

Maar wie werken er bij fietswerkplaats van Het Goed. Wie zorgen ervoor dat deze fietsen met garantie verkocht kunnen worden in de winkels. Vandaag een gesprek met Arthur Izeboud, filiaalleider van de Fietswerkplaats.

Sinds november vorig jaar werkt Arthur Izeboud bij Het Goed. In 1994 begon Arthur als zelfstandig ondernemer in de fietsbranche, waar hij toentertijd al droomde van een tijd waarin hij zijn vakmanschap kon combineren met sociaal ondernemen. En die kans krijgt Arthur bij Het Goed.

Na introductiestages bij de winkels van Het Goed in Schiedam en Vlaardingen ging Arthur eind vorig jaar tijdelijk aan de slag bij de Piekfijn winkel in Rotterdam Hoogvliet. Sinds 2 maanden heeft Arthur de overstap gemaakt naar de Fietswerkplaats, zijn gedroomde werkplek. Daar heeft hij niet alleen de dagelijkse leiding, maar hij beheert ook het Fietspunt. Arthur zorgt dat alle fietsen tiptop en netjes op tijd worden afgeleverd bij de winkels en daarvoor regisseert hij de werkzaamheden in de Fietswerkplaats.

Hoe bevalt het tot nu toe?

“Prima, hoewel het ook nog even wat aftasten is. Het heeft tijd nodig. Maar met mijn Rotterdamse nuchterheid en rust komt het goed. Veel praten en steeds weer uitleggen hoe we willen werken, dat werkt. Mensen hebben een rugzakje en hebben niet altijd veel geluk gehad in ’t leven. Ik vind het ontzettend mooi om zo te kunnen werken. Het heeft mijn interesse en daar haal ik de voldoening uit.

 Ik heb altijd gezegd als ik die twee nog eens kan combineren, vakkennis overbrengen en mensen op weg helpen, dan ga ik dat doen.

Jaren geleden heb ik geholpen met het opzetten van een werkplaats in Hoogvliet, Tweewieler de Gadering, samen met Joop van Gils. Op dat moment kwam ik in aanraking met de doelgroep. Ik heb altijd gezegd als ik die twee nog eens kan combineren, vakkennis overbrengen en mensen op weg helpen, dan ga ik dat doen.”

Dus eigenlijk is dit de baan van je dromen?

“Ja, inderdaad, ik vind dit echt een prachtige uitdaging.”

Hoeveel mensen kunnen er bij je werken?

“Op dit moment zijn er 12 werkplekken om fietsen op te knappen, maar door de Corona-beperkende maatregels zijn er slechts 9 werkplekken in gebruik. De ene dag 5 en de andere dag 4 werkplekken.”

Als mensen bij je binnenkomen, hoe gaat dat?

“Mensen komen binnen en gaan eerst aan de slag in het depot Fietspunt van de gemeente Rotterdam. Dat is de startplek, fietsen wegzetten en verzetten binnen het depot. Daarna komen ze terecht bij de fietsensloop. De fietsen die niet meer voor hergebruik in aanmerking komen, daarvan worden alle nog bruikbare delen afgehaald en gesorteerd. En van daaruit komen mensen terecht in de Fietswerkplaats. Ze hebben hiermee het fietsvak een beetje aangeleerd. Maar we leiden inmiddels ook mensen op. Op dit moment zijn er 2 medewerkers die Fietstechniek 1 hebben gevolgd en die stromen nu door naar Fietstechniek 2. Zo krijgen we vakkennis in huis via een opleiding en zij kunnen dit weer doorgeven aan de mensen op de werkvloer.”

Hoe maak jij de medewerkers enthousiast en betrek je hen in het proces?

“Ik zie dat mensen het echt fijn vinden om een hele dag bezig te zijn en ik geef veel complimenten; ik prijs ze veel voor wat ze doen en kunnen. Ik laat mijn waardering telkens weer zien. Dat is wel echt mijn ding.”

Hoeveel fietsen gaan er elke week uit naar de winkels, helemaal nagekeken en met garantie?

“We maken verschil tussen fietsen met en zonder garantie. De fietsen zonder garantie daarbij zorgen we wel voor goede bandjes en dat de ketting gesmeerd en gespannen is. De rest kan de koper zelf opknappen.

Een fiets mét garantie die is helemaal uit elkaar geweest en wordt weer opnieuw opgebouwd. De fiets wordt gesmeerd, goede banden erop, goede ketting, werkende remkabels, geen speling in de trapas. We houden een checklist bij zodat we bij vertrekken van de fiets voor de verkoop kunnen kijken of het hele proces goed is afgehandeld. Het zijn fietsen om zo op weg te fietsen.  Die kaart komt ook aan de fiets te hangen, dus kan de koper zien dat de fiets helemaal tiptop in orde is.

Bizar, ik kan er niet genoeg aanleveren, zo snel gaat het.

Op dit moment gaan er wekelijks 40 fietsen met garantie naar de winkel en dat gaan er meer worden als onze werkplaats weer normaal kan draaien. “

Hoe gaat de verkoop in de winkels, is daar veel interesse?

“Bizar, ik kan er niet genoeg aanleveren, zo snel gaat het.”

Zoek jij die fietsen zelf uit die opgeknapt gaan worden?

“Ja, die zoek ik uit, uit de meer dan 5.000 fietsen die staan in het depot.”

Nog even terug naar die fietsen, want dat zijn er toch echt veel. Hoe komen er zoveel weesfietsen in Rotterdam?

“Ik denk dat het heel veel komt door internationale studenten die een fiets kopen als ze in Rotterdam gaan studeren en deze ergens aan een paal achterlaten als ze klaar zijn. Sterker nog, we krijgen wel eens fietsen terug die al eerder binnen zijn gebracht en die krijgen dan weer een nieuwe kans. Dat is toch fantastisch! Dat is echt circulair, hij blijft maar rondgaan.”

Eigenlijk heb jij niet zoveel contact met de klant.

“Nee inderdaad minder, alleen met mensen die een zogenaamde ‘zorgfiets’ krijgen van de gemeente komen bij ons. Die fiets, een opoefiets ter waarde van 100 euro, komen ze hier ophalen. De klanten zijn natuurlijk heel blij met de fiets. Deze mensen hebben geen werk, zitten in de kaartenbak van de gemeente en zo’n fiets is dan bedoeld om te kunnen gaan solliciteren.”

Hoe zie jij de toekomst van de fietswerkplaats Arthur?

“Ik kan me voorstellen dat we in de toekomst ook fietsen kunnen repareren van mensen uit de buurt of voor bedrijven. Er liggen wat dat betreft heel veel kansen.

En voor de mensen?

Die kunnen hier echt een vak leren, dus dat is natuurlijk waar we voor gaan!

Wij wensen Arthur en zijn collega’s van de Fietswerkplaats van Het Goed in Rotterdam heel veel succes.

 

Fietspunt Rotterdam

De weesfietsenvoorraad bij het Fietspunt van de gemeente Rotterdam ligt gemiddeld op 5.000 fietsen; een enorme hoeveelheid met soms prachtige exemplaren ertussen. Jaarlijks worden in de Fietswerkplaats ruim 2.000 stuks opgeknapt en weer verkocht in de winkels. Fietsen die niet verkoopbaar zijn, die worden gerecycled. Alle nog bruikbare onderdelen worden hergebruikt.

Hergebruik schroefjes

Hergebruik kettingkas

Hergebruik fietsdragers