63% van de Nederlanders omarmt tweedehands: duurzaamheid en besparing voorop
PERSBERICHT – Tweedehands shoppen is niet langer een niche: 55% van de Nederlanders koopt regelmatig tweedehands goederen en 8% staat ervoor open, blijkt uit nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in samenwerking met Het Goed.
Koplopers
Ruim een derde (35%) van de Nederlanders die tweedehands koopt, bezoekt maandelijks een kringloopwinkel, waarbij boeken, meubels, kleding, speelgoed en verlichting het populairst zijn. Jongvolwassenen tussen de 25 en 34 jaar zijn koplopers als het gaat om online aankopen via Vinted en Marktplaats. De belangrijkste redenen zijn duurzaamheid en kostenbesparing, maar ook de groeiende populariteit van circulaire economieën speelt een rol. Bovendien doneert meer dan de helft van de Nederlanders jaarlijks aan kringloopwinkels.
Opvallend is dat degenen die spullen doneren vaak ook zelf tweedehands producten kopen in een kringloopwinkel of online (88%).
Twijfel? Doneren maar!
Toch twijfelt maar liefst één op de vijf Nederlandse consumenten om niet te doneren aan de kringloopwinkel. Martijn Bijmolt, Directeur Impact bij Het Goed: “Mocht je twijfels hebben over of je spullen nog bruikbaar zijn, breng het gewoon naar een kringloopwinkel in de buurt. Wij kijken of het artikel geschikt is voor de verkoop, of anders knappen we het op of recyclen we het.”
Nationale Kringloopdag
Deze ontwikkeling valt samen met de Nationale Kringloopdag op 5 oktober, waar Nederlanders worden aangemoedigd om tweedehands te shoppen en te doneren. Dit evenement onderstreept de groeiende populariteit en het belang van hergebruik, en biedt een platform voor consumenten om bewuste keuzes te maken: “De Nationale Kringloopdag is meer dan alleen een dag voor het kopen van tweedehands spullen. Dit jaar vestigen we de aandacht op de wereld achter de inname. De kringlooporganisaties kunnen namelijk niet zonder de bijdragen van al hun ‘gunners’ in het hele land. Door spullen te doneren aan de kringloop help je het milieu en zorg je voor werk voor mensen die soms moeilijk hun weg vinden op de arbeidsmarkt. Dus twijfel niet en lever die ongebruikte spullen in bij een innamepunt bij jou in de buurt!”, licht Rachel Heijne van Branchevereniging Kringloop Nederland, toe.
Toename tweedehandswinkels
Zelfs tijdens de internationale modeweken wordt het hergebruik van kleding en accessoires omarmd. De populariteit van tweedehandswinkels is daardoor -ook in ons land- in de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen, met een divers aanbod van kleding, meubels en elektronica.
De vraag, maar ook het aanbod neemt dus toe. Met de stijgende inflatie en toenemende aandacht voor duurzaamheid, lijkt tweedehands kopen een blijvende trend te worden in Nederland.
Lees het volledige onderzoek op de website van motivaction.