Nieuws uit Hoogeveen

Terug naar alle nieuwsberichten

Op zoek naar een Goed Verhaal, november 2018

13 november 2018

Afgelopen week was ik bij Het Goed in Hoogeveen om ideeën op te doen voor een ´Goed Verhaal´. Maar wat is dat, een ´Goed Verhaal´. Waar zou zo’n ‘Goed Verhaal’ over kunnen gaan. Over bijzondere spullen die worden ingebracht?  Over klanten? Blije klanten? Bijzondere klanten? Volgens Lydia , de filiaalmanager, zijn alle klanten bijzonder. Nieuwsgierig als ik ben, bestook ik Lydia met de vraag of ze leuke anekdotes heeft.

Bijzondere klanten en vreemde snoeshanen

Klanten hebben volgens Lydia allemaal hun eigen reden om Het Goed te bezoeken. Zo fungeert de gezellige koffiehoek als centrale ontmoetingsplek. Er zijn klanten die elke dag langskomen als onderdeel van hun dagroutine. Of die elke ochtend steevast een bakkie komen doen. Of twee. Zo is er een meneer die altijd twee kopjes koffie tegelijk afrekent, zodat hij voor het tweede kopje alleen maar een handgebaar hoeft te maken en zijn koffie komt er aan. Zijn vrouw komt soms gezellig mee, ze verzamelt beeldjes van paarden en hoopt altijd iets van haar gading te vinden. Sommige klanten komen vlak voor sluitingstijd even binnen wippen om snel  een rondje door de winkel te maken om met leuke hebbedingetjes weer tevreden te vertrekken. Dan zijn er klanten die uitgebreid telefoongesprekken voeren in de winkel en daarbij zomaar ergens neerploffen. Soms komen klanten alleen wat brengen. Appels uit eigen tuin. Of boontjes, sla en courgettes. Dit wordt dan onderling door het personeel verdeeld. Bijzondere vriendschappen ontstaan. Tussen bezoekers bijvoorbeeld. Of zoals de mevrouw achter de kassa die net weduwe was geworden en een praatje maakte met een klant. Ze bleken lotgenoten te zijn. Genoeg gespreksstof dus en zo ontstond er een bijzondere vriendschap.

Relatie met klant is belangrijk

Het is Lydia’s passie om Het Goed een plek te laten zijn waar mensen graag komen. Een plek die hartelijkheid en menselijkheid uitstraalt. Waar mensen blij worden. De relatie met de klant is belangrijk. ´We zijn niet zomaar een winkel, nee, we verkopen aandacht. We zijn er voor de mensen en maken graag een praatje. Soms vertellen mensen hun hele levensverhaal. Klanten willen gezien worden. Daar staan we voor.´ Aldus Lydia.

Kringloop is hip

De kringloopwinkel is hip. Steeds meer mensen weten ‘Het Goed’ dan ook te vinden. De tijd is voorbij dat alleen uit financiële noodzaak tweedehands spullen worden gekocht.  Er zijn klanten die uit respect voor het milieu liever spullen hergebruiken dan voor nieuw kiezen. En zeker niet in de laatste plaats zijn er mensen die steeds op zoek zijn naar dat ene leuke item. Die leuke vondst met een verhaal of een verleden, iets speciaals. Vintage spullen uit de jaren zeventig en tachtig zijn weer hip en trendy. We houden ervan, spullen met een verhaal. Spullen van waarde. Niet uitgedrukt in geld, maar in emotie. Die leuke vondst die iets bij ons oproept en ons doet herinneren aan vervlogen tijden, aan onze jeugd of aan opa en oma.

Elke dag  worden er spullen ingebracht en opgehaald. Soms ook heel mooie, dure spullen. Zoals die voorname wandelstok met een mooi, echt zilveren, handvat. Of die zeldzaam oude typemachine. Ik ben altijd benieuwd van wie die spullen afkomstig zijn. Wie heeft ze gebruikt? Wat voor verhaal zit er achter? Welke mogelijke tragedie heeft zich af gespeeld waardoor die spullen hier terecht komen?  Lydia vertelt dat er nog niet zo lang geleden erg dure designstoelen van leer met bijbehorende voetenbankjes werden binnengebracht. Die zelfde middag nog zijn ze voor een behoorlijk hoge, maar passende prijs verkocht.

Het ´Kratje van Chris´

Ik ben nieuwsgierig naar het proces van hoe de binnen gebrachte spullen uiteindelijk  in de winkel terecht komen. Hoe wordt de prijs van een artikel bepaald? Ik ga langs bij Chris in de loods waar de spullen staan die wachten op een plekje in de winkel. De loods staat vol. Met grote en kleine meubels, schilderijen, keukenapparatuur en ontelbaar veel kratten met kleinere spullen zoals serviesgoed en boeken. Bijzondere en waardevolle spullen komen in ‘Het kratje van Chris’. Ik maak kennis met Chris en hij vertelt heel enthousiast en bewogen over zijn werk. Elke dag is een verrassing. Voor hem is er niets leukers dan uitzoeken waar de bijzondere items vandaan komen. Hij heeft vooral veel met retro en design. Pastoe, Gispen, Ahrend maar ook Deens vintage design. Hij zoekt uit wat de waarde is en voor welke prijs het in de winkel komt te staan. Chris heeft er kijk op en weet waar hij op moet letten. Het internet wordt afgestruind voor informatie of hij gaat langs bij mensen die er meer van af weten. Hij laat me twee schilderijen zien die hij achter heeft gehouden om nog nader te laten taxeren. Een mooi geschilderd zeegezicht, ondefinieerbaar gesigneerd.  En een prachtige dame in lijst waarvan hij ook vermoedt dat het een origineel werk is. En dat het speciaal is, dat weet hij zeker. Ik vraag aan hem hoe hij dat ziet. Chris glundert en zegt dat daar ervaring en een geoefend oog voor nodig is. Op zaterdag tien november is er bij Het Goed Hoogeveen een taxatiedag.  Klanten kunnen dan maximaal twee items laten taxeren. Chris loopt, voordat ik weer vertrek, een rondje met me door de winkel. In de vintage hoek staat een mooie oranje fauteuil die zo typerend is voor de jaren zeventig. Erbij hangt een prachtige zeefdruk van kunstenaar Eef van Maanen. Chris wil niet op de foto, hij blijft het liefst achter de schermen, daar voelt hij zich als een vis in het water. Mooi mens, die Chris!

Met een vol hoofd en kernwoorden in mijn notitieboekje ga ik naar huis. Zou ik stof hebben voor een ´Goed Verhaal`?

© Sylvia Schenderling