bewust een product een tweede kans geven ...

Groen is goed te doen

De lente is buiten in volle gang maar ook binnen in onze winkel kleurt alles groen. Maar ‘groen is goed te doen’ betekent nog zoveel meer. In onze kringloopwarenhuizen verkopen we spullen die ons gegund worden om her te gebruiken. Herbruikbare spullen een tweede kans geven is een manier om te zorgen dat we op dat moment geen nieuwe producten aanschaffen.

Bewustwording

Op een dergelijke manier kijken naar wat je koopt, dat is al dat stukje bewustwording die we nodig hebben om ervoor te zorgen dat we onze CO2 voetafdruk verkleinen. Besparen op transport, besparen op nieuwe grondstoffen en besparen op ‘productie’ energie. Maar er valt nog veel meer te doen…

Op het gebied van wonen
Betere isolatie, zonnepanelen nemen en de thermostaat lager zetten, zijn eenvoudige middelen om energie te besparen;

Op het gebied van inkopen levensmiddelen
Koop in de supermarkt plantaardige producten en seizoensgroente en -fruit. Koop geen flesje water maar drink water uit de kraan.

Op het gebied van transport en reizen
Pak vaker de fiets in plaats van de auto en leer een zuinigere rijstijl aan. Kies voor een zuinigere auto, deelauto of ga carpoolen.

Op het gebied van afval scheiden
Veel materialen zoals glas, papier, gft en plastic worden hergebruikt als je ze goed gescheiden weggooit.

Kijk ook eens op de website van Milieucentraal (www.milieucentraal.nl). Deze staat vol met praktische tips en hier kun je ontdekken wat jij kunt doen voor een beter milieu.

Groen doen bij Het Goed

Afgelopen jaar hebben we bij Het Goed door hergebruik de uitstoot van CO2 met ruim 22.342 ton verminderd. Hoe goed is het dus om bewust met hergebruik mee bezig te zijn! Zo makkelijk is groen goed te doen.

Bij Het Goed zijn we dagelijks met ruim 1.200 mensen bezig de wereld een beetje te verduurzamen. Onze missie ‘werk maken door hergebruik’ is niet alleen gericht op hergebruik van spullen en deze aan te bieden in onze mooie kringloopwarenhuizen, maar is er ook op gericht om mensen de kans te geven bij ons werkervaring op te doen. Met deze werkervaring hebben zij meer kans op aansluiting op de arbeidsmarkt. Dus de impact die hergebruik heeft, heeft zeker niet alleen impact op het verminderen van het aantal grondstoffen en de besparing op transport en energie. Nee, de kans die wij mensen geven om ervaring op te doen in retail, die is net zo belangrijk. Werkervaring die mensen zelfstandiger en zelfredzaam maakt. Werkervaring die ervoor zorgt dat mensen zich beter gaan voelen, die ervoor zorgt dat ze ergens bij horen en dat ze een doel hebben om ’s morgens op te staan. Wij vinden het belangrijk dat er voor iedereen een plek is op de arbeidsmarkt.

De impact

Maar wat is de impact van alles wat we doen? Wat hebben we afgelopen jaar bereikt om te zorgen dat mensen bewust ‘nieuwe’ producten aanschaffen? Een paar wist-je-datjes op een rij…

Wist je dat we …

… in 2018 ruim 28.000 ton spullen hebben ingezameld met onze 26 vestigingen.

… in 2018 daarvan 83% hebben hergebruikt; verkocht in de winkel of als grondstof aangeboden voor hergebruik.

… in 2018 ruim 7,3  miljoen producten hebben verkocht in onze winkels en dus heel veel mensen blij konden maken met een unieke aankoop.

… in 2018 we 2,1 miljoen klanten mochten ontvangen in onze winkels. Dat waren er ruim 200.000 meer dan in 2017. Goed om te zien dat hergebruik populair is en dat steeds meer mensen het leuk vinden om bij ons te winkelen.